söndag 21 januari 2007

Semestern

Ikväll var jag och såg The Holiday på bio. Trodde det skulle vara jag och fem personer till i salongen men det var fullsatt. Att det är söndag får också tas med i beräkningarna, så klart.


Vad jag tyckte om filmen?

Under filmens gång lägger jag märke till hur jag ler, skrattar och blir lite rörd. Jag köper filmen. Men när jag kommer hem börjar jag analysera lite mer. Och då kommer jag på: jag retar mig lite lätt på Cameron Diaz skådespel. Det är den vimsiga, roliga tjejen- som man har sett några gånger förrut. Sen har vi Jude Law. Visst, han ser bra ut. Men jag retar mig på hans skådespel och på rollen han spelar. Herregud. Det blir lite för mycket grädde på moset. Han gråter och är så helylle att man nästan måste bita sig i armen.






Kate Winslet funkar bra, även om hon spelar en riktigt TREEEVLIG kvinna som genast hjälper gamlingar, har tålamod till tusen och är så snäll att man framstår som Djävulen själv. Sen återstår bara Jack Black. Han gör nog bäst i från sig. Själva handlingen orkar jag inte dra, men för den intresserade finns det information här: http://www.imdb.com/title/tt0457939/


Mitt slutbetyg av filmen kommer att baseras på två faktorer, Förnuft och känsla ( bra film dessutom!)

Känslan under filmens gång, mina direkta instinkter, säger att filmen är en klar 4:a. Jag mår bra efter att ha sett den. Jag vill se mer. Ha mer. Ha ha ha. Mer mer mer.

Förnuftet börjar arbeta ungefär 10 minuter efter att filmen är slut. Jag anser mig vara "lurad", jag har "gått på det igen" osv. Dessa känslor har sitt ursprung i det så kallade feel-good-syndromet. Det vill säga: jag vill också att verkligheten ska sluta lika lyckligt som i filmen. Men verkligheten fungerar ju inte så, den slutar inte när allt är som bäst.
Men den här gången struntar jag i förnuftet. Helt och hållet.
Visst kan man väl få låtsas lite ibland?

1 kommentar:

Anonym sa...

Hoppas denna roliga blogg kommer att uppdateras ofta =)

Angående filmen så tycker jag att Jack Black och Kate Winslet är bra. Är dock inte helt förjust i Cameron Diaz och Jude Law. Kanske kommer jag alltså att tycka att halva filmen är bra ;)