lördag 20 januari 2007

Fågeln med det roliga namnet


- My name is Secretary. Secretary Bird.


Sekreterarfågel. Vilket skrattretande namn. Ja, jag skrattade åt det i alla fall.

Tydligen har den fått sitt namn efter sina nackfjädrar som står rakt upp på huvudet. Detta ska ha fått någon klok människa att dra likheten med den stereotypa bilden av sekreterarens pennor bakom örat. Nåja. Såg ett program på Animal Planet om ormar och där dök sekreterarfågeln helt plötsligt upp. Det visade sig att fågeln gärnar käkar orm som den först stampar ihjäl (ajaj). Jag gillar Animal Planet, man lär sig alltid något. Den gången lärde jag mig bland annat att jag inte skulle vilja stöta på varken ormar eller 1 meter höga sekreterarfåglar.












- Fan, vad jag blev sugen på ihjälstampad huggorm!

Inga kommentarer: