fredag 21 september 2007

En dag när jag inte tittade




Utanför mitt fönster finns några riktigt stora gamla ekar mitt i allt det nya. Dom trängs bland tennisbanor, anlägda dammar och kantiga moderna byggnader. När persiennerna åker upp varje morgon tittar jag alltid först bort mot träden. Årstiderna går att avläsa alldeles utmärkt. Nakna svarta grenar, skott, blomning, full grönska och höstglöden. Och ett träd i dungen är speciellt. Det ligger steget före alla de andra träden. Blommar först och tappar löven först. Det trädet är min lilla mätsticka.

En dag var jag bortrest, eller nej, kanske missade jag bara min dagliga vana. Jag var ouppmärksam helt enkelt, tankarna sprang runt och ville inte fästa. En rynka fanns mellan mina ögon. Det var en dag när jag inte tittade.

Nästkommande dag när jag åter drog upp mina persienner och lät blicken gå sin vana gång upptäckte jag att det speciella trädet hade gett upp sommaren och börjat gulna. Några löv var till min förvåning nästan apelsinfärgade redan.
"Så, du har bestäm dig nu. Att det är höst", tänkte jag och det kändes med ens lite tommare, lite mer grått ute. Tyngre på något sätt. Jag blev surmulen. Min mätsticka hade bestämt att nu var sommaren över. Och jag som inte var beredd på höst- inte än. Jag drömde fortfarande om varma nätter och sol som värmer och bränner hud så som den bara kan göra under sommaren.

En enda dag då jag inte tittade bort mot det speciella trädet passade det på minsann. Som en liten ögontjänare. Det kommer att ta lite tid innan jag kan se det vackra i de röda, gula, bruna färgerna. Och jag inser att det kommer att ta lite tid innan jag kan förlåta trädet som valde att avsluta sommaren alldeles for fort.

3 kommentarer:

nippertippa sa...

vad fint du skriver! även om jag tycker att det är mysigt att hösten äntligen har kommit. :)

ja, växjö är en mysig stad och min pojkvän kommer därifrån, så vi är där ibland och hälsar på. ja, jag läste där i några år och trivdes väldigt bra. vad kul att du såg mig på h&m ju (det är väldigt lätt hänt att man hittar mig där inne :)), det hade varit skoj om du hälsat, men jag vet själv hur lite läskigt det kan vara. :)
bor du tillsammans med din pojkvän då? kommer han från växjö?

ja, bebisar luktar verkligen gott! tyra är dock väldigt mammig av sig och skriker lätt när man håller i henne... men det ska väl gå bra ändå. :) ikväll ska vi se "Du levande" på bio, den är nog bra! gillar du roy andersson? ha det bra, kram!

Maria. sa...

hej! tack, vad snäll du är! :) jag tycker delvis om hösten. sommaren gillar jag för jag tycker om ljuset och värmen (när det inte är tropisk värme!). hösten gillar jag på ett annat sätt. man behöver inte känna sig så utsatt (eller pressad av främst sig själv men också av andra att se ut på ett visst sätt...)

jag tänker främst på att det är okej att under hösten ta på sig. man MÅSTE inte gå i linne och hotpants (som jag iofs inte gör men ändå..) ;) men höst för mig är lite vemod på något sätt och innebär oftast en släng av depression.

ja, jag bor tillsammans med min pojkvän som kommer från västervik.

jag har inte så mycket erfarenhet av roy andersson tyvärr. men hans "en kärlekshistoria" har jag sett. den är jättefin! "du levande" har fått strålande recensioner läste jag och om du gillade den okcså så får jag kanske uppsöka en biograf snart ;)

lycka till på dopet i morgon (idag när du läser det här! :) det kommer att gå strålande tror jag.

ha det så bra. och kram.

nippertippa sa...

ja, det är ju faktiskt inte så konstigt om man känner sig lite vemodig på höstens kant... man behöver ändå lite ljus. men jag tycker inte om när det är varmt, så jag ser nog hösten som min favoritårstid. och jag älskar december och allt som har med julen att göra. :)
jag tycker att roy andersson är en av de bästa filmarna i det här landet och jag älskar verkligen "sånger från andra våningen". "du levande" var också bra, men inte riktigt lika bra... har du sett någon bra film på sistone?
ja, det gick bra på dopet och jag känner mig verkligen som en stolt moster och fadder. :)
vad hittar du på nu i veckan då? hoppas allt är bra! kram.